Dag 37. Zwavel.

3 december 2016 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

Wanneer je rondtrekt zoals wij dat nu doen, ga je van plaats naar plaats en ben je al snel de dagen van de week kwijt. We moeten af en toe goed kijken welke datum en dag het is. Vandaag is het al weer zaterdag! We kunnen weer buiten ontbijten. Heerlijk is dat toch.

De reis gaat naar Rotorua. Een rit van ongeveer anderhalf uur. Niet ver buiten Taupo zijn de 'Craters of the Moon'. NZL ligt op de breuklijn van twee grote tektonische platen: De Pacifische en de Indo-Australische. In het gebied van Taupo naar het noorden is de vulkanische werking zo sterk dat er op verschillende plaatsen geisers ontstaan. Craters of the Moon is zo een gebied. Daar willen we natuurlijk naartoe.

Tegen 10 uur reden we weg uit Taupo. Net aan de rand van de stad zagen we een markt. Dat hadden we nog niet meegemaakt, dus daar wilden we wel even heen. Het was een weekmarkt, maar wel anders dan we in Europa gewend zijn. Het was een soort combinatie van markt, braderie en rommelmarkt. Leuk om te zien.

Door naar de Craters. Bij de ingang wordt ons op het hart gedrukt vooral niet van de paden af te gaan. De stoom is 100ºC! Dan lopen we een merkwaardig landschap in. De grote stoomwolken vallen direct op. Maar als we beter kijken zien we overal kleinere stoompluimpjes tussen de struiken opstijgen. Het is bijzonder om te zien dat er op grond van 70ºC nog altijd varens en kleine planten kunnen groeien. En dan zijn er kleine kevertjes die het blijkbaar heel aangenaam vinden bij die hitte.
De stoom die uit de kraters komt is minstens 120ºC. De grond daar direct om heen is kaal. Op veel plekken rood van de ijzerafzetting en geel van de zwavel. Vooral veel zwavel. Die typische rotte eieren lucht hangt door het hele park. Op verschillende plekken voel je de warmte uit de grond omhoog komen. Dit hele gebied is eigenlijk een soort vulkanische krater waarin op verschillende plekken stoom door kokende modder omhoog komt. Een gek idee dat er zoveel hitte onder onze voeten is. Het is allemaal erg indrukwekkend.
Ruim een uur lopen we er rond. Wat een kracht. Heel anders dan de watervallen die we hebben gezien. Echte oerkracht.

Dan door naar Rotorua. Heuvelachtig landschap met bossen en weilanden. Even denken wij dat veel boeren bezig zijn om hout te verbranden. Tot we ons realiseren dat het stoom is. De hele weg zien we op de vreemdste plaatsen stoom uit de grond komen.

Halverwege de middag komen we bij ons nieuwe hostel. Midden in het stadje. Spullen naar de kamer en de stad verkennen. Er valt hier in de omgeving het nodige te zien. We lopen langs het meer naar het Maori dorp aan de rand van Rotorua. Net voor we het dorp in lopen komt een man, zelf Maori, ons tegemoet. Hij vertelt ons dat we beter terug naar de stad kunnen gaan omdat daar de 'Christmas Parade' gaat beginnen. "Het dorp is er morgen ook nog." Wij keren ons om en gaan naar de stad. De man zegt in het voorbij gaan, terwijl hij naar het Maori dorp wijst "Daar is Rotorua begonnen, wat ze in de stad ook zeggen!"

The Christmas Parade blijkt de intocht van de Kerstman te zijn. Een bonte stoet trekt door de stad naar een groot park bij het meer. Zo ongeveer alle verenigingen en organisaties uit Rotorua doen mee. Scholen, sportverenigingen, de brandweer en zelfs een groep Hari Krishna's. De stoet wordt afgesloten door een slee op wielen met elfjes, met daarachter een wagen met een soort schapenman op de bok met naast hem De Kerstman! Op het park gaat de Kerstman in de feeënslee zitten en komen kinderen een voor een naar hem toe om een handje te geven en op de foto te gaan.

In het begin van de avond lopen we door de stad terug naar ons hostel en doen onderweg boodschappen voor het avondeten. Al de tijd dat we in Rotorua zijn ruiken we de rotte eierenlucht van de zwavel die overal in de omgeving uit de grond omhoog stoomt. Een bijzondere ervaring.

1. Pauline Fikkert:
    6 december 2016
    Mmmm, toch wel erg heet, die heet waterbaden...Jullie hebben die dag vast geen eieren gegeten. En wat grappig, die Kerstman, rond onze Sinterklaastijd. wat een afwisselende reis maken jullie!