Dag 48 en 49. Reizen!

16 december 2016 - Beuningen, Nederland

Woensdag 14 december 7.00u. De wekker loopt af.
We weten het zodra we wakker worden: Vandaag gaan we terug  naar huis. Toch wel fijn, om na zo een lange tijd de kinderen, kleinkinderen, familie en vrienden weer te zien. Gisteravond kwam er nog een echtpaar naar ons hostel, David en Janet. Ze komen uit Engeland, het Lake District. Ze zijn iets ouder dan wij en hebben een huisje gekocht in Whangarei (zie dag 39, 40). Daar wonen ze 4 maanden per jaar, gedurende de Britse winter. Wij hebben een tijd met hen zitten praten en zijn daarom wat later naar bed gegaan dan de bedoeling was. Bovendien zat het komend vertrek blijkbaar in ons hoofd, waardoor we niet zo heel goed hebben geslapen. Niet erg, we hebben de komende 30 uur tijd genoeg om bij te slapen in het vliegtuig.
Na een simpel ontbijtje vertrekken om 8.30u. naar International Airport Auckland. We leveren onze auto in en lopen rond 10.00u. de vertrekhal in. We zijn ruim op tijd, onze vlucht gaat om 13.30u. en we moeten om 11.30u. inchecken. Onze incheck blijkt helemaal aan de andere kant van de vertrekhal te zijn. En hij is al open! Dat is wel zo fijn, hoeven we niet met onze koffers te blijven sjouwen. Eerst een kop koffie drinken en nog wat rond kijken bij de luchthaven. Tegen 11.00u, gaan we door de douane. Onze rugtassen, zoals gebruikelijk, door de scanner. De tas van Cees wordt even apart gehouden. “Do you have honey with you?” Ja, dat klopt, die zit nog onder in de tas. Even kijken. Tja, 250ml dat mag dus niet.100ml is het maximum. Dat geldt dus niet alleen voor gewone vloeistoffen, maar ook voor de wat stroperige honing. Stom natuurlijk. Het was bijzondere manukahoning. Lekker en ook wel prijzig. Was een cadeautje voor ons zelf. We mogen het niet meenemen, ter plekke opeten mag wel. Hebben we toch maar niet gedaan. Jammer!
Het is altijd leuk om de winkeltjes van de taxfree shops, achter de douane, te bekijken. Hoewel je er zelden iets ziet dat je wilt kopen. Gezien de prijzen die er worden gevraagd kan je je afvragen of de tax is vervangen voor een drievoudige winstmarge, want goedkoop zijn die winkeltjes eigenlijk nooit!

Boarden doen we keurig op tijd. Mooie plek in het vliegtuig. En dan begint de eerste etappe van onze terugreis: Auckland – Singapore. Ruim 10 uur vliegen. Bijna 9000 km. Het waaide de laatste dagen stevig, en we hebben allebei bij onze strandwandelingen een stevige verkoudheid opgelopen. Vooral Marieke heeft een hele vervelende hoest. De airco in het vliegtuig helpt daar niet echt bij. We slaan een deken om ons heen en hopen er het beste van.
De verzorging tijdens de vlucht is prima. Goed eten en drinken. Iedere stoel heeft z’n eigen video en audio set. Dat is wel lekker: Filmpje kijken of mooie muziek op de koptelefoon, wat lezen en proberen te slapen. Dat laatste lukt Marieke beter dan Cees.
Keurig op tijd landen we rond 19.00u. in Singapore. We vliegen tegen de draairichting van de zon in, dus maken we de dag wat langer. Het is nog licht als we aankomen en de temperatuur is ruim 33ºC! Gelukkig kunnen wij binnen blijven, waar de temperatuur een stuk aangenamer is.

Wat doe je op een luchthaven als je 5 uur moet wachten op je volgende vlucht? Je loopt wat rond, je bekijkt ook hier de taxfree winkeltjes, je drinkt wat en je praat een poosje met twee jongens - broers - uit Australië, die bij de bruiloft van hun zus in Sri Lanka waren. Op de luchthaven staan 2 stoelen waar je een heerlijke voet- en onderbeenmassage krijgt. Dus daar hebben we ook een half uurtje gezeten. Toen we weer een stukje gingen lopen, kwamen we langs een massagesalon. Marieke heeft daar een heerlijke rugmassage gekregen. Toen Cees de laatste 10 minuten erbij kwam staan, kreeg hij een stoel aangeboden waarin zijn rug en hoofd lekker werden gemasseerd.

Daarna was het tijd voor de lange vlucht naar Amsterdam. Ruim 13 uur en bijna 12.000km! Ook al duurde de vlucht 3 uur langer dan de vorige, de beschrijving er van is korter. Goed eten en drinken, filmpje, muziek, Marieke slaapt, Cees leest.
Na precies 13 uur en 2 minuten vliegen raken de wielen van het vliegtuig de grond van Schiphol. We zijn weer in Nederland! En het is winter!
Voor we naar de trein gaan, drinken we eerst een kop thee en koffie bij de Starbucks. Bijna de helft goedkoper dan in Nieuw-Zeeland. Bij dezelfde zaak! Want voor de lage prijzen hoef je niet naar NZL te gaan.

We pakken de trein van 8.48u. naar ’'s-Hertogenbosch. Vandaar naar Wijchen en dan met de Buurtbus naar Beuningen. De Nederlandse Spoorwegen zijn niet echt ingesteld op reizigers met grote koffers en tassen. Het gangpad is maar net breed genoeg om je koffer mee te trekken en bagageruimte bestaat niet. We hebben met ons tweeën dus vier plaatsen nodig. En dan gaat het maar net! Gelukkig was het niet al te druk in de trein. We konden tenminste zitten en er was niemand die door onze koffers moest blijven staan.
In Wijchen hadden we geluk. Hoewel we eigenlijk te laat waren voor de Buurtbus, was deze nog net niet vertrokken en zag de chauffeur ons aankomen. Bijna voor de deur werden we afgezet.

Tegen 10.30u. - 38 uur nadat we uit Piha zijn vertrokken - stapten we ons eigen vertrouwde huisje weer binnen.

1. Karineke:
    18 december 2016
    Welkom thuis hoor! Heerlijk te weten dat jullie weer veilig in ons koude landje zijn aangekomen. En nu uitrusten, alle ervaringen nog eens samen doornemen, foto's bekijken, kinderen en vooral kleinkindjes knuffelen en dan tijd voor…