Dag 45. Piha.

11 december 2016 - Piha, Nieuw-Zeeland

Onze laatste ochtend in Paihia begon mooi. De zon straalde ons over de zee toe.
Vandaag gaan we naar Piha. Dat betekent een reis van minstens 3 1/2 uur.
We komen langs Kawakawa. Een klein onbetekenend plattelandsstadje. Tòt de jaren 90 van de vorige eeuw. De beroemde Oostenrijkse kunstenaar Hundertwasser heeft toen zijn minstens zo beroemde openbare toilet ontworpen en in Kawakawa laten bouwen. Het bleek zijn laatste kunstwerk. Daar moeten we natuurlijk even gaan kijken.
Het stadje heeft duidelijk voordeel van 's werelds meest gefotografeerde toilet. Er zijn wat winkeltjes en verschillende artiesten hebben meer, en vooral ook minder, geslaagde pogingen gedaan om in de stijl van Hundertwasser te werken. Het toilet zelf is bijzonder: Frisse kleurige mozaïek, ruime 'vertrekjes'. In plaats van ramen heeft hij kleurige flessen laten plaatsen. Een vrolijk geheel.
De gemiddelde bezoeker blijft ongeveer 20 minuten in Kawakawa. Best lang voor een toilet bezoek.

Dan gaat we door richting Piha. Dat betekent dat we weer door Whangarei rijden en van daar richting Auckland. In de loop van de ochtend komen er steeds meer wolken en de temperatuur, die in Paihia nog 22'C was, zakt naar 18'C. Op een gegeven moment regende het zelfs een beetje. Gelukkig niet zo hard als toen we hier 6 dagen geleden reden. De reis gaat redelijk voortvarend. De laatste 15 km. gaan over een smalle kronkelende weg hoog door de bergen. Nog even stoppen bij het hoogste punt van Auckland, waar we inderdaad een adembenemend uitzicht over de baai en de stad diep beneden ons hebben.

Halverwege de middag komen we bij Piha Beachstay. Ons laatste adres in NZL! Het ligt werkelijk prachtig tussen de bergen. Een heerlijk rustige tuin met uitzicht op een steil oprijzende mooi begroeide berg. Toch moeten we even wennen en zelfs een kleine teleurstelling wegslikken. We waren hierheen gereden in de vaste overtuiging dat het aan zee zou liggen. De naam deed dat ook wel vermoeden natuurlijk. Maar de beach is 15 wandelminuten weg. Als we onze koffers op de kamer hebben gezet gaan we even achter in de tuin zitten. We kijken om ons heen en zijn echt onder de indruk van deze stille pracht. Een hoge met wuivende ferntrees begroeide berg scheidt de tuin van de beach. De kippen en eenden die bij ons komen kijken, maken het nog mooier. En als er dan 2 tui's in de boom naast ons landen zijn we helemaal verkocht.
De conclusie is dat we de laatste dagen dus niet op het strand liggen, maar dat er daarvoor wat gewandeld moet worden. Jammer? Ja, maar deze prachtige omgeving maakt het meer dan goed.
Nu hopen dat het weer ook meewerkt.

1. Karineke:
    11 december 2016
    Lekker wandelen en toch 'on the beach'!!!!
  2. Yvonne:
    11 december 2016
    Geweldige foto met de twee bomen. Nog even genieten maar.
  3. Pauline Fikkert:
    11 december 2016
    Het valt me op hoeveel jullie zien, horen, en doen.! Never a dull moment, maar jullie genieten van elk moment, het plezier spat eraf! En wij genieten mee, waarvoor dank.
    Prachtige foto's!