Dag 17. Stad-slenteren.

13 november 2016 - Te Anau, Nieuw-Zeeland

Vanmorgen om 8 uur stond de zon al hoog aan de hemel boven de baai. Vroeg opstaan, aankleden, ontbijten. Even na 10 uur liepen we de heuvel af de stad in. Hoewel het zondag is, zijn de meeste winkels vanaf 10 uur open. Met 10 minuten zijn we in het centrum. We lopen eerst naar het monumentale station van Dunedin. Dat is gebouwd in het begin van de 20ste eeuw. Het was een druk knooppunt voor zowel personenvervoer, als vooral ook goederenvervoer. De goud- en kolenmijnen in het achterland hadden een afvoer, maar vooral ook bevoorrading nodig. Het station mocht blijkbaar wat kosten! En dat zie je er dan ook vanaf. Aan de buitenkant lijkt het wel een kasteel. De vloer van de stationshal is belegd met mozaïek en de trappen naar de ruimten boven zijn van geglazuurd aardewerk (in ieder geval daar lijkt het op). Het perron ziet er ook al zo sjiek uit. Er stond een lange oude trein waarmee een trip in de omgeving kon worden gemaakt. Hebben we niet gedaan.Teruggelopen naar het centrum. Op een gezellig pleintje een kop chocolademelk gedronken. We werden omringd door mooie, maar erg opdringerige, meeuwen. Op een podiumpleintje aan de andere kant van de straat vertoonde een straatartiest zijn kunsten. Een leuke show, vooral ook omdat hij het publiek er bij betrok. Een meisje van een jaar of 7 had de dag van haar leven omdat ze als zijn assistente mee mocht doen.
Hierna een bezoek gebracht aan de Anglicaanse kathedraal die aan de andere kant van het pleintje staat. Een mooi gebouw, eveneens van begin vorige eeuw. Verder wat door de stad gelopen, winkeltjes bezocht en wat souvenirs gekocht. Leuke oude stad. Er valt ongetwijfeld nog veel meer te zien, zowel in de stad als in de omgeving, maar morgen trekken we weer het binnenland in. Naar Omarama.